Kiezen voor een fietsvakantie

Veel mensen kiezen voor een strandvakantie als ze op vakantie gaan. Het overgrote deel zoekt landen als Spanje, Italië, Griekenland en Turkije op. Dat kan heerlijk zijn, want je weet het immers maar nooit met het weer in landen als België, Duitsland of Nederland. Het is vaak erg wisselvallig. Desondanks is het zeker leuk om eens iets anders te doen dan een strand of een zonvakantie. Heb je bijvoorbeeld wel eens gedacht aan een fietsvakantie? Lekker sportief op de fiets door een bepaalt land fietsen. Zeker aan te raden als je eens iets anders wilt doen.

België
In België zijn veel gebieden waar je heerlijk kunt fietsen. Hiervoor moet je eigenlijk niet in Vlaanderen zijn, want hier zul je vooral veel stedelijk gebied vinden. Al is het misschien leuk om bijvoorbeeld het parcours van een wedstrijd als de Ronde van Vlaanderen eens te fietsen. Dit is een belangrijke wielerwedstrijd, maar het parcours van deze wedstrijd is natuurlijk te kort om hier een volwaardige fietsvakantie van te maken. Je zou eventueel naar de Ardennen kunnen kijken. Hier kun je vaak prima fietsen. Uiteraard moet je wel een geoefende fietser zijn, want het kan best steil zijn soms. Als je fietst met veel bagage en je bent niet echt een getrainde fietser, dan is het best zwaar. Online kun je op zoek gaan naar geschikte fietsroutes. Er zijn talloze mogelijkheden en op deze manier kun je België ook eens op een andere manier ontdekken.

Duitsland
Een fietsvakantie in Duitsland is natuurlijk ook een optie. Duitsland is een uitgestrekt land met veel mooie gebieden. Bosrijke gebieden, heuvellandschappen en ook bergen. Genoeg ingrediënten voor het hebben van een fraaie fietsvakantie. Het is maar net wat je wilt. Kijk online eens naar de mogelijkheden en stippel de mogelijkheden uit. Je zult verstelt staan van de mogelijkheden. Je kunt kiezen voor een al reeds uitgestippelde route, maar je kunt natuurlijk ook zelf een eigen route uitstippelen.

Frankrijk
In de ogen van veel mensen is Frankrijk toch wel het fietsland. Dit komt vooral door de Tour de France. Als je een echte fietsliefhebber bent kun je naar de Alpen trekken en hier prachtige bergen beklikken. Er zijn talloze imposante bergen te beklimmen. Zeker een aanrader.

Fietsen in alle soorten en maten

Welke fiets je wilt kopen is vooral afhankelijk waar je hem voor wilt gaan gebruiken.

Sport

Mountainbike             Zeer geschikt voor op ruig terrein.
Racefiets                    Moet vooral heel snel kunnen gaan.

Werk-school-boodschappen-huis  

Lifestylefietsen: Fietsen met een hip design die helemaal bij de moderne levensstijl hoort.
Stadsfiets: de klassieke stadsfiets is zwaar, heeft geen versnellingen en geen handremmen.
Bij moderne varianten zie je deze dingen wel, maar het principe blijft simpel doch praktisch.

Omafiets: de populairste stadsfiets is de omafiets. Damesfiets met 28″ grote wielen en een
gebogen buis tussen de zadelbuis en de balhoofdbuis. Daardoor wordt de instap extra laag
en de balhoofdbuis is extra lang. Ziet er nog net zo uit als in de jaren zeventig, behalve dat je
ze nu in alle kleuren kan bestellen.
Moederfiets: gemakkelijk en veilig twee kinderen vervoeren.
Bakfiets: handig voor vervoer van meerdere kinderen en boodschappen.

Reizen
Vakantiefiets: lichtgewicht fiets van sterke kwaliteit en ruime bagagedragers.
Vouwfiets: past in bijna iedere kofferbak en mag gratis de trein in.

Met ondersteuning

Hybridefiets: fiets met elektrische trapondersteuning.
E-bike: een zelfstandig elektrisch aangedreven fiets.
Tandem: gezellig met zijn tweeën op één fiets.
Driewielers: als je niet meer kan balanceren op een tweewieler, biedt een driewieler
extra stabiliteit. Een comfortabelere variant hierop is de zitfiets, daar wordt ook je rug ondersteunt met een stevige leuning. Nog stabieler zijn natuurlijk de vierwielers.

Goed informeren en vergelijken

Nadat je je keuze hebt gemaakt voor het soort fiets laat je dan nog goed informeren over allerlei accessoires, onderhoud, service en de prijzen. De prijzen kunnen enorm verschillen per merk en per winkel. Een goede service kan het waard zijn om een iets hogere aanschafprijs te betalen. Niet elke accessoire heb je ook echt nodig, de aankoop daarvan zou je ook later kunnen doen. Op het moment dat je de fiets daadwerkelijk in gebruik hebt weet je ook waar je nog behoefte aan hebt.

Verzekeren

Er bestaan veel verschillende verzekeringen. Sommige dekken alleen diefstal, andere alleen schade, weer andere allebei. Vaak krijg je korting op je premie als je een bepaald merkslot, of een antidiefstalchip aanschaft. Ook hier geldt dus kijk en vergelijk.

Moederfiets

Relatief nieuw in fietsenland zijn de zogenaamde moederfietsen. In dit artikel bespreken we alles wat u moet weten wanneer u op zoek bent naar een echte ‘mama fiets’.

Wat is een moederfiets?

Een moederfiets is een speciaal aangepaste fiets voor zwangere vrouwen en ouders met jonge kinderen. Een moederfiets van goede kwaliteit beschikt over of is uit te breiden met de volgende speciale kenmerken:

  • Kinderzitje aan de voorzijde
  • Kinderzitje aan de achterzijde
  • Windscherm aan de stuurstang
  • Fietsmand aan het stuur

Een moederfiets kenmerkt zich ook op het gebied van gebruiksgemak en veiligheid. Zo zijn de moederfietsen ontworpen om rechtop te zitten om rugpijn tegen te gaan.

Moederfietsen hebben een extra hoog stuur, om meer ruimte te geven aan de berijder en je kind. Daar komt nog bij dat het frame stevig genoeg is om extra gewist te dragen en zijn de wielen en spaken steviger dan bij een standaard fiets.

De moederfiets beschikt ook over een speciale dubbele standaard waarbij de fiets altijd stevig geparkeerd kan worden. Het frame is voorzien van een extra lage instap, zodat zwangere vrouwen gemakkelijker op kunnen stappen. De fiets is tevens voorzien van versnellingen zodat er ondanks het zware gewicht toch relatief licht getrapt kan worden.

Top 10

  1. Gazelle Bloom (750 euro)
  2. Urbano Mona (480 euro)
  3. Sparta Amazone 4 Life (640 euro)
  4. Batavus Mambo Deluxe (720 euro)
  5. BSP Seine Evo III (549 euro)
  6. Cortina Roots (630 euro)
  7. BSP Seine III Classic (500 euro)
  8. Giant Mio CS1 (650 euro)
  9. Montego Liberty 8 (650 euro)
  10. De Punch Elegance (600 euro)

* Prijzen zijn bij benadering. 

Zoals te zien is aan de bovenstaande prijsindicaties zijn deze fietsen niet goedkoop in de aanschaf. Natuurlijk is het zo dat een fiets van een degelijke kwaliteit meer kost. Maar omdat je de mama fiets doorgaans niet vele jaren hoeft te gebruiken kan het aan te raden om ook eens te kijken naar een tweede hands fiets op bijvoorbeeld marktplaats.

Fixie

Een doortrapper wordt ook vaak een fixie genoemd. De fixie is een fiets waarbij het wiel aangedreven wordt zonder tussenliggende vrijloop. Bij doortrappers is het achterste kettingwiel vast gebonden met de naaf van het achterwiel. Beiden hebben gewoonlijk een schroefdraad. Een sluitring zorgt ervoor dat het kransje niet los komt als de fietser de cranks blokkeert om te remmen. Door het vaste verzet kan de fietser achteruit fietsen en stil staan.

Waar komt de trend vandaan?

FixieEen bekend voorbeeld van een doortrapper is de baanfiets. Ook bij kunstfietsen worden doortrappers gebruikt. Sinds het begin van de 21e eeuw komen ook steeds meer doortrappers op de openbare wegen terecht. Meestal hebben doortrappers geen reminrichting, de fiets vermindert snelheid door de cranks te blokkeren of door tegen te trappen. Omdat het voorwiel de meeste remkracht kan leveren wordt meestal wel aangeraden om een voorrem te monteren op een doortrapper die bedoelt is voor de openbare weg. De trend komt vanuit de koeriersdienst uit New York, jongeren hadden geen zin meer in hun racefiets en bedachten om zonder remmen te rijden. De trend is vanuit New York overgewaaid naar Europa en is langzamerhand wereldwijd een trend geworden.

Voor- en nadelen

een enorm voordeel van de fixie, is dat de fiets enorm licht is. De fiets wordt daarom ook vooral gebruikt bij fietskoeriers. Er zijn geen versnellingen en maar twee tandwielen. Een achterrem is niet nodig omdat de ketting zo kort is en de kettinglijn is evenwijdig aan de lengteas van de fiets. Dit maakt de doortrapper efficiënt en het onderhoud is eenvoudig. Door het vaste verzet kan de berijder alles goed aanvoelen. Een bestuurder kan ook niet even stoppen met trappen, dat maakt de fiets ook uitermate geschikt als trainingsfiets.

Een nadeel is wel met slechte weersomstandigheden, dat er stevig doorgetrapt moet worden. Ook met een wind in de rug moet er stevig doorgetrapt worden want dan maakt de fiets veel toeren. Het bochtenwerk vraagt vaak om flauwe hoeken te maken. De cranks die blijven namelijk draaien zolang het achterwiel meedraait. Vaak hebben doortrappers daarom ook kortere cranks dan andere fietsen. Ook gebeurt vaak dat de broek vast komt te zitten in de ketting.